Blogs

 
Ieva Priede

Iepazīstot muzeju un skolu sadarbību Slovēnijā

Pateicoties Latvijas Muzeju biedrībai un Eiropas Muzeju organizāciju asociācijai (NEMO) 28. februārī un 1. martā man bija iespēja Slovēnijā piedalīties pieredzes apmaiņā par skolu un muzeju sadarbību “Museum and school hand in hand – how and why we are forming strong, sustainable ties with the education sector”.

Ņemot vērā, ka Rīgas lidostai nav tiešo lidojumu ar Slovēnijas lidostām, nolēmu savienoto lidojumu ieplānot Apvienotajā Karalistē un dažas stundas veltīt Kembridžas un Kembridžas muzeju apskatei. Muzeji Kembridžā ikvienam pieejami bez maksas un tajos apskatāmas daudzas vērtīgas kolekcijas. Apskates laikā bija iespēja vērot arī tur notiekošās izglītojošās nodarbības. Piemēram, Arheoloģijas un antropoloģijas muzejā pēc nodarbības vadītājas stāstījuma un kopīgas izstādes apskates sākumskolas vecuma bērni katrs izvēlējās un zīmēja kādu no apskatītajiem priekšmetiem.

Slovēnijā pieredzes apmaiņā piedalījās dalībnieki no Īrijas, Latvijas, Igaunijas, Lietuvas, Ungārijas, Polijas un Turcijas, kā arī organizatori: NEMO pārstāve Fabienne Diergardt no Vācijas un Slovēnijas muzeju asociācijas prezidente Aleksandra Berberih Slana. Divās intensīvās pieredzes apmaiņas dienās mēs apmeklējām sešus muzejus Ļubļanā, Mariborā un Celjē un sarunās daudz uzzinājām par muzeju un skolu sadarbību gan katrā no muzejiem, gan valstī kopumā.

Izstādes koncepts rodas ātrajā randiņā

Slovēnijas Laikmetīgās vēstures muzejs (Muzej novejše zgodovine Slovenije) bija pirmais muzejs, ko apmeklējām. Muzeja darbinieki stāstīja par vairākiem projektiem, ko īstenojuši. Interesanta bija pieredze, kā muzeju speciālisti piesaistījuši jauniešus un devuši iespēju viņiem veidot  izstādi. Muzeja speciālisti bija sagatavojuši informāciju par 15 muzeja priekšmetiem, tad 15 muzeju speciālisti un 15 studenti piedalījās ātrajā randiņā (angliski - speed date), kurā speciālisti stāstīja par priekšmetiem, savukārt studenti varēja jautāt un stāstīt par savām iecerēm. Pēc ātrā randiņa jaunieši izvēlējās 5 priekšmetus, ko iekļāva pašu veidotā izstādē, kurā bija atļauts pieskarties gandrīz visam (tāda bijusi jauniešu vēlme). Jauniešu iesaiste izstādes veidošanā bija iespēja muzejam būt vairāk pamanāmam sociālajos tīklos, piesaistīt jauniešu auditoriju un pēc projekta vairāki jaunieši turpinājuši darboties muzejā. 

Izglītojošas programmas par aktuālām tēmām

Slovēnijas Tehnikas muzeja (Tehniški muzej Slovenije) vadītāja stāstīja par sadarbību ar augstskolām, veidojot dažādas zinātnes un profesiju izvēles dienas muzejā, kā arī projektu “ICYDK” (In Case You Don’t Know). Projektā muzejs radījis apmācības jauniešiem, kurās runā par intelektuālo īpašumu, to sasaistot gan ar muzeja priekšmetiem, gan jauniešu medijpratību interneta vidē.

Nacionālās galerijas (Narodna Galerija) projektā “Hear me” mums tika demonstrēta nodarbība jauniešiem par empātiju un prasmi ieklausīties, kurā tiek izmantoti Lego klucīši. Savukārt Mariboras Nacionālais atbrīvošanas muzejs (Muzej narodne osvoboditve Maribor) izveidojis nodarbību par konfliktu risināšanas prasmēm. Muzeja izglītības speciālists Uroš Dokl mums demonstrējot programmu teica, ka viņš varot paradīt muzeja ekspozīcija neskaitāmus priekšmetus, kas ir saistīti ar vardarbību, karu, konfliktiem, taču muzeja mērķis ir, lai nākotnē šādi priekšmeti muzejā nokļūtu arvien retāk. Turklāt konfliktu risināšanas prasmes un iecietība noder jebkurā vecumā. 

Sadarbojoties var paveikt vairāk

Mariboras Nacionālais atbrīvošanas muzejs katru gadu vienai skolai ļauj vadīt muzeju uz vienu dienu (angliski - Museum Take Over). Pasākumam muzejs un skolēni gatavojas vairāk nekā pusgadu – skolēni piesakās amatiem, dodas uz muzeju tos izpētīt, veido izstādi, ko atklāj šajā dienā utt.  Slovēnijas etnogrāfijas muzeja speciālisti (Slovenski etnografski muzej) stāstīja par folkloras apmācībām skolotājiem (kuras īsteno sadarbībā ar folkloras biedrību) un demonstrēja bērniem veidoto izstādi “Entogrāfijas alfabēts”. Mariboras Mākslas galerijā (Umetnostna galerija Maribor) demonstrēja kā ar skolēniem runāt par laikmetīgo mākslu un stāstīja par projektu, kurš veidots par netālu no muzeja esošu pieminekli. Projekts sākotnēji veidots cilvēkiem ar redzes traucējumiem, taču lieliski izmantojams arī darbā ar skolēniem.  Pieredzes apmaiņas noslēgumā viesojāmies Celjes vēstures muzejā, kurā atrodas vienīgais bērnu muzejs Slovēnijā un unikāls vēsturisks fotosalons, kurā arī mums bija iespēja nofotografēties.

Kopsavilkums un iegūtais

Kopumā tikai divās dienās uzzinājām ļoti daudz. Īpaši vērtīgas bija sarunas un diskusijas katrā muzejā, kur varējām uzzināt ne tikai programmas metodoloģiju, bet arī finanšu piesaisti, plānošanu un pieredzi gan Slovēnijā, gan citu pieredzes apmaiņas dalībnieku valstīs.
Dažas būtiskas lietas, ko piefiksēju:

  • Slovēnijā ir noteikts, ka katrai izstādei ir jābūt izglītojošai programmai (un pretēji - katrai programmai ir jābūt izstādei vai ekspozīcijai).
  • Lielākā daļa muzeju izglītojošās programmas ir pieejamas par maksu (ja vien nodarbības nefinansē kāds projekts), jo gūtie ienākumi dod iespēju muzejam ieguldīt naudu attīstībā, jaunu programmu izveidē.
  • Lai skolēni varētu nākt uz muzeju, jābūt skolēna vecāka un skolas direktora atļaujai.
  • Muzeji salīdzinoši aktīvi piesaista finansējumu nodarbību veidošanai no dažādiem Eiropas un valsts projektiem. Vēlāk programmas bieži adaptē dažādiem skolēnu vecumposmiem.
  • Izglītojošās programmas veido muzeja izglītības speciālists, bet vada dažādi muzeja darbinieki. Nepieciešamības gadījumā tiek piesaistīts arī papildus personāls, kam tiek maksāts.
  • Visos apmeklētajos muzejos bija padomāts par cilvēkiem ar īpašām vajadzībām (ērta piekļuve, audio gidi, iespēja iepazīt kādu priekšmetu ar tausti utt.).

Atgriežoties Latvijā, esmu pierakstījusi daudzas idejas, ko vēlētos īstenot, vairākas projektu iespējas un iespējamos partnerus. Ja kādam ir interese uzzināt vairāk, droši rakstiet uz e-pastu ieva.priede@talsi.lv.

26.03.2019
 
blog comments powered by Disqus