IzvēlneAizvērt


Raiņa un Aspazijas vasarnīcā 2020. gada vasarā norisinājās laikmetīgās mākslas izstāde “Sieviete bez īpašībām”, kurā dažādu žanru un paaudžu mākslinieces Elīna Brasliņa, Krista Dintere, Liene Mackus, Krista Dzudzilo un Sandra Krastiņa kuratores Janas Kukaines vadībā radīja telpu – reālu un idejisku platformu –, kurā caur mākslas darbiem runāt par sieviešu dažādību, ķermenisko pieredzi, savstarpēji veidojot dialogus, papildinot un bagātinot cita citu caur savu unikālo pieredzi, paaudžu skatījumu. Sieviešu tiesību problemātika, sieviešu solidaritāte, sieviešu pieredze bija svarīgas tēmas Aspazijai un ir svarīgas muzeja komunikācijā arī 21. gadsimtā kā cilvēktiesību pamats un ilgtspējīga platforma sarunai par Aspazijas ideju pārmantojamību un aktualitāti.

Izstādes kuratore Jana Kukaine vēsta: ““Izstāde “Sieviete bez īpašībām” iezīmē māksliniecisku pozīciju, kurā feministiska refleksija ir pašsaprotama daļa no 21. gadsimta pasaules redzējuma. Tā nesniedz definīcijas, izvairās kaldināt identitātes vai vilkt stingras robežas, kā arī apšauba mākslas neitralitāti vai vajadzību runāt “mūžības vārdā”. Tā vietā izstāde aptver dažādību, pretrunīgumu un nenoteikto mainīgumu, kā arī pievēršas tādām tēmām kā ķermeniskums, ievainojamība, novecošana, radīšana, dzīvības trauslums un atjaunotne. Savukārt norises vieta – vasarnīca, kurā kādreiz dzīvoja Aspazija, – simboliski uzsver feminisma (pagaidām tikai daļēji atklāto) ģenealoģiju Latvijas kultūrtelpā un mudina veidot jaunas – paplašinātas un atvērtas – feministiskās solidaritātes, sadarbības un satikšanās formas.”

Izstādes ietvaros notika mākslinieces Sandras Krastiņas lekcija “Kad skatās uz mums, vai redzam sevi?”, kas veltīta sieviešu attēlojumam dažādu laikmetu Rietumu mākslā, pētot raksturus, sociālās lomas, skaistuma etalonus, politiskos procesus un kontekstus, kuri izraisījuši pavērsienus tēlveides ikonogrāfijā.

Izstāde tika īstenota sadarbības rezultātā (IAM 17), un tās pamatā ir IAM 5 – panākt dzimumu līdztiesību un iespējināt visas sievietes un meitenes.