IzvēlneAizvērt

20.08

Pieredzes stāsts: Mākslas muzeju Jauniešu klubs

Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (LNMM) ar tā struktūrvienībām (Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenā ēka, Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs, Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs, Muzeju krātuve) piedāvā aizraujošu un izglītojošu programmu jauniešiem – Mākslas muzeju Jauniešu klubs, kas jau kļuvis par būtisku platformu mākslas un kultūras mīļotājiem vecumā no 15 gadiem. Programma ir ne tikai iespēja tuvāk iepazīt mākslu, bet arī veids, kā iesaistīties radošā kopienā, izzināt kultūru un attīstīt savas individuālās prasmes.

 

Mākslas muzeju Jauniešu klubs – programmas mērķi un iespējas 

Mākslas muzeju Jauniešu klubs (MMJK) ir dinamiska bezmaksas mākslas muzeju izglītības programma ar mērķi iepazīstināt skolas un studiju vecuma jauniešus ar kultūras un mākslas nozarēm un to daudzveidību. Programma palīdz jauniešiem apgūt jaunas zināšanas un prasmes, kas varētu būt noderīgas nākotnes studijām un profesionālajai karjerai. Dalība klubā ir mudinājusi daudzus jauniešus turpināt izglītību un veidot karjeru mākslas un kultūras jomās gan Latvijā, gan ārzemēs.

Lai gan primāri darbošanās notiek LNMM struktūrvienībās, dalībniekiem izzinot kultūras institūciju darbību, norises tiek organizētas arī ārpus muzeju telpām. Apmeklējot mākslinieku darbnīcas, dodoties pārgājienos un mākslas ekspedīcijās, tiekoties ar citām jauniešu organizācijām, MMJK dalībnieki gūst plašāku skatījumu uz kultūras nozari Latvijā un veido vērtīgu kontaktu loku. Par aizvien populārāku tēmu jauniešu vidū kļūst radošās industrijas, tādēļ uzklausot viņu intereses, tiek organizētas tikšanās reizes ar speciālistiem, kas pārstāv arī šo nozari, tostarp producentiem un digitālā mārketinga uzņēmumu pārstāvjiem. 

 

Organizatoriskais darbs 

Programmu koordinē trīs LNMM izglītības programmu kuratores, pārstāvot Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galveno ēku, Mākslas muzeju RĪGAS BIRŽA un Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju. Kopīgi tiek veidota gan programmas stratēģija un sezonas plāni, gan apzināti sadarbības partneri. Lai nodrošinātu vērtīgu un motivējošu pieredzi jauniešiem, mūsu darbs ietver ne tikai aktivitāšu organizēšanu, bet arī kompleksu grafiku izstrādi un resursu pārvaldību. Darbs bieži vien prasa būt elastīgiem un pieņemt kompromisus, jo  jāpielāgojas jauniešu nepārtraukti mainīgajām vajadzībām un interesēm. Lai spētu nodrošināt pēc iespējas bagātīgāku kultūras nozares iepazīšanas pieredzi, koordinatores aktīvi darbojas ar finansējuma piesaisti. 

Jauniešu sasniegšanai katras jaunās sezonas sākumā tiek īstenota vērienīga komunikācijas kampaņa. Tas ir atvērts konkurss, kurā ik reizi saņemam lielu pieteikumu skaitu. Kopā ar pašiem MMJK dalībniekiem atbildīgi izvērtējam visus pieteikumus, īpaši ņemot vērā jauniešu iespējas apmeklēt mūsu iknedēļas norises. 

 

Darbības virzieni

Programma mākslas muzejos tika izveidota 2017. gadā, tās dalībniekiem īstenojot daudzveidīgas un radošas idejas, kā arī sadarbojoties ar dažādām Latvijas kultūras organizācijām un profesionāļiem. Jauniešu kluba iesaisti muzeja dzīves lielākajos notikumos raksturo tādi pasākumi un akcijas kā: drukātu un elektronisku izdevumu radīšana, Spotify dziesmkopu izveide, aktivitāšu organizēšana Muzeju nakts un Starptautiskās muzeju dienas ietvaros, performances un dažādas citas norises muzeju izstādēs. Programmas pārstāvji piedalījušies arī Hospitāļu ielas svētkos, sarunu festivālā LAMPA, festivālā LABA DABA, kā arī veidojuši savas izstādes – “HOW TO #BĒRNĪBA” Daugavas stadionā, “Mākslinieks ir viss tas, ko ir redzējis” un “Laivu brauciens. Divreiz vienā upē neiekāpsi” Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā. 

Aktīvi darbojamies, lai nodrošinātu publiskus pasākumus arī tiem jauniešiem, kuri nepiedalās programmā, taču aktīvi interesējas par kultūras nozari un ar to saistītajām aktualitātēm. Lai norises būtu pēc iespējas daudzveidīgākas un saistošākas mērķauditorijai, ir lieliski, ja izdodas piesaistīt papildus finansējumu gan autoratlīdzību nodrošināšanai speciālistiem, gan materiāliem radošajām darbnīcām.

Paralēli visam iepriekš minētajam, jaunieši aktīvi veido saturu MMJK Instagram profilam, kā arī kopā ar citu LNMM struktūrvienību komunikācijas speciālistiem gatavo dažādus ierakstus muzeju sociālajos  tīklos. Šāda iesaiste jauniešiem sniedz iespēju iepazīt komunikācijas stratēģijas nozīmību, kā arī praktiski darboties, uzņemot foto un video, gatavojot tekstus. Nesenākais projekts īstenots kopā ar LNMM izstādes “Iekāres vārdā” māksliniekiem – organizētas intervijas, veikts apjomīgs video uzņemšanas un montāžas darbs, pievēršot uzmanību tam, lai radītais saturs atbilstu ne tikai jauniešu, bet arī pārējai muzeja sociālo tīklu sekotāju auditorijai. 

 

Izaicinājumi un ieteikumi

Kā jebkura liela projekta, arī MMJK programmas īstenošanas un norises gaitā nereti nākas sastapties ar dažādiem izaicinājumiem: 

  • Apmeklējums. Lai gan piesakoties dalībai MMJK mēs dalībniekam pārjautājam, vai viņam būs iespēja apmeklēt norises, ir svarīgi atcerēties, ka retu reizi ieradīsies pilnīgi visi jaunieši. Viņiem var zust interese vai rasties aizņemtība ar citām ārpusskolas aktivitātēm. Jauniešu mērķauditorija ir aktīva, tā patērē dažādus kultūras produktus, tādēļ vienmēr jācenšas radīt viņiem pēc iespējas saistošāks piedāvājums. 
  • Komunikācija. Svarīgs ir atbilstošas valodas un saziņas vietņu izmantojums. Par Facebook platformu noteikti var aizmirst!
  • Elastīgums un pielāgošanās pārmaiņām. Lai gan norišu kalendāru kopā ar kolēģēm sastādām visai sezonai, vienmēr nepieciešams paredzēt rezerves laiku. Reizēm daži projekti aizņem vairāk laika nekā plānots. Mainīties var arī piesaistīto speciālistu dalības iespēja, kas vieš izmaiņas pasākumu plānojumā.
  • Programmas nepārtraukta atjaunošana. Vienai sezonai izstrādāta programma nederēs visām turpmākajām sezonām. Jauniešu auditorija ir mainīga un liek mums kā institūcijas pārstāvēm sekot līdzi tās interešu aktualitātēm. Nedrīkst aizmirst par atgriezenisko saiti -  individuālu sarunu vai tiešsaistes aptauju. Pašu jauniešu viedoklis par programmas kvalitāti ir neatsverams. 
  • Koordinatoru kapacitāte un specializācija. Lai MMJK koordinētu veiksmīgi, ļoti svarīga ir komanda, darbu sadalījums un komunikācijas caurspīdīgums. Lai gan esam tikai trīs programmas koordinatores, tas tāpat ir liels menedžments. Īpaši svarīgi ir nodrošināt, lai piesaistītie speciālisti rastu kopīgu valodu ar jauniešiem. Jārēķinās, ka reizēm var rasties nepieciešamība uzņemties arī mentora lomu. 
  • Finansējums. Lai programma būt jauniešiem saistoša un mērķtiecīgi attīstītos, nepieciešams piesaistīt jaunus sadarbības partnerus un papildu finansējumu.

 

Ieguvumi

  • Jaunieši gūst plašu teorētisko un prakstisko iemaņu klāstu, kas veiksmīgi noder viņu tālākā nākotnē;
  • Muzeji gūst izpratni par mērķauditorijas vēlmēm un interesēm, tālāk veidojot saistošu piedāvājumu, kā arī jaunieši sniedz nepastarpinātu vērtējumu par konkrētu muzeja projektu vai ieceri;
  • Jaunieši ne tikai satiek dažādus nozaru speciālistus, bet arī veido jaunas pazīšanās un draudzības;
  • Mērķauditorijai tiek nodrošināta pieņemoša vide un droša vieta savu ideju paušanai un projektu realizēšanai, kā arī koodinatoru atbalsts; 
  • Programmas ietvaros ir notikuši daudzi pasākumi, kas guvuši pozitīvas atsauksmes no dalībniekiem. Piemēram, radošās darbnīcas ar Latvijā iemīļotiem māksliniekiem, izglītojošas lekcijas par mākslas vēsturi un ekskursijas izstādēs. Jauniešu programma veicina ne tikai mākslas izpratni, bet arī attīsta kritisko domāšanu, veicina radošumu un sniedz praktiskas iemaņas, kas viņiem noderēs turpmākajā dzīvē.

 

Skats nākotnē

MMJK programma ir unikāla iespēja jauniešiem iepazīt mākslas pasauli, attīstīt savas prasmes un kļūt par daļu no radošas kopienas. Ar plašu aktivitāšu klāstu, profesionālu vadību un iedvesmojošu atmosfēru, šī programma ir lielisks veids, kā pavadīt brīvo laiku, mācīties un augt kopā ar domubiedriem. Šādas programmas ir nepieciešamas gan muzejiem un citām kultūras institūcijām, gan arī pašiem jauniešiem. Pirmie gadi var būt izaicinoši un var tikt pieļautas dažādas kļūdas, bet no tām var mācīties un pilnveidoties.